Integritetspolicy
Integritetspolicy – så behandlas dina personuppgifter
Vi vet att du ger oss ett stort förtroende när du lämnar dina uppgifter till oss och vi behandlar dem alltid på ett varsamt och ansvarsfullt sätt. För att kunna tillhandahålla våra tjänster behöver vi få in, använda och spara vissa uppgifter om dig. Vår integritetspolicy förklarar bland annat vilka av dina personuppgifter som behandlas, varför de behandlas, hur de samlas in, på vilken grund behandlingen stödjs och hur länge uppgifterna sparas.
Vad är en personuppgift?
En personuppgift är information som direkt eller indirekt kan kopplas till en levande person. Det är till exempel namn och personnummer, men även uppgifter som din IPadress eller din inspelade röst är personuppgifter om de kan kopplas till dig. Vissa personuppgifter betraktas som känsliga och omfattas av särskilda regler. Med känsliga personuppgifter menas information som avslöjar exempelvis uppgifter om hälsa.
Om vem samlar vi in information?
Vi samlar in information om dig när du är i kontakt med oss och när du har ingått eller vill ingå ett avtal med oss. Vi samlar också in information om dig som är inbetalare, god man, förvaltare, fullmaktshavare eller någon form av kontaktperson eller företrädare för ett företag.
Vilken information samlar vi in, varifrån kommer den och hur gör vi det?
Information som du lämnar till oss
När du är i kontakt med oss till exempel i samband med en förfrågan om att bli kund begär vi in uppgifter om dig för att möjliggöra detta. Detta gör vi för att kunna säkra att vi kan leverera den önskade tjänsten på ett bra sätt till dig men även för att leva upp till olika lagar och regler, till exempel tystnadsplikten och etiska regler utformade av ICF (International Coach Federation). Det kan till exempel vara uppgifter om namn, personnummer, kontaktuppgifter. Vi kan även spara eller behöva använda information som framkommer eller uppstår när du har kontakt med oss. Till exempel spelar vi in vissa överenskomna telefon/online-samtal och sparar den kommunikation som vi får via e-post. Vi sparar och använder därutöver information om dina köp och betalningar.
Information som vi samlar in om dig
Utöver den information som du själv lämnar till oss kan vi automatiskt samla in information om dig på andra sätt. Den typen av information bygger på personuppgifter som kommer från de digitala enheter du använder när du besöker våra webbplatser och digitala tjänster och samlas in med hjälp av så kallade kakor, som exempelvis IP-adresser eller andra unika identifierare. Du har möjlighet att styra över användning av s.k. kakor. Läs mer om kakor på www.aboutcookies.org eller www.allaboutcookies.org.
Varför får vi behandla känsliga personuppgifter om dig?
Enligt dataskyddslagstiftningen är behandlingen av känsliga personuppgifter endast tillåten under vissa omständigheter. Du kan läsa vad en känslig personuppgift är under rubriken “Vad är en personuppgift?”. När vi exempelvis behandlar uppgifter om din hälsa med anledning av ett coachningsavtal gör vi det för att det är en nödvändig förutsättning för ett bra samarbete.
Varför och på vilken grund behandlar vi personuppgifter?
Vi behandlar bara dina personuppgifter för vissa specifika ändamål och när vi har en rättslig grund för att göra det.
För att förbereda och administrera avtal, offerter, fakturor m.m.
Det vanligaste ändamålet för behandling av dina personuppgifter är för att förbereda, dokumentera, administrera och fullgöra avtal och/eller andra dokument som behövs i vårt samarbete med dig. Vi behöver samla in personuppgifter för det här ändamålet för att vi ska kunna ingå avtal med dig.
För att följa lagar och myndighetsbeslut
Det kan till exempel vara för att uppfylla lagstiftning som har att göra med betaltjänster, till exempel genom att ge uppgifter till så kallade tredjepartsbetaltjänstleverantörer som har tillstånd att erbjuda tjänster som har att göra med kontoinformation eller betalningsinitiering, fakturahantering m.m.
För att förbättra vår marknadsföring, produkt- och kundanalys
Vi kan även använda dina personuppgifter till att rikta direktreklam och erbjudanden till dig samt behandla dina uppgifter för att ge dig personliga erbjudanden baserat på hur du använder våra tjänster.
Lagring av personuppgifter
Hur länge sparar vi personuppgifter?
Vi sparar dina personuppgifter under avtalstiden. Därefter sparar vi normalt uppgifterna i högst 5 år, räknat från utgången av det år avtalet upphör. Om du inte ingår avtal med oss, men till exempel i en kontakt har lämnat personuppgifter till oss, sparar vi normalt de uppgifterna i högst tre månader.
Hur skyddar vi dina personuppgifter?
Vi gör vårt bästa för att skydda dina personuppgifter från oavsiktlig eller olaglig förstöring, förlust eller ändring, obehörigt röjande eller obehörig åtkomst. Det gör vi med hjälp av både tekniska och organisatoriska åtgärder. Vi strävar alltid efter att inte behandla fler uppgifter än nödvändigt. Om en samarbetspartner behandlar personuppgifter åt oss, ett så kallat personuppgiftsbiträde, måste den alltid förbinda sig att upprätthålla en lämplig säkerhetsnivå och att vidta motsvarande skyddsåtgärder.
Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?
Vi kommer inte dela, sälja, överlåta eller på annat sätt lämna ut dina uppgifter utöver vad som anges i denna policy, om vi inte är skyldiga att göra det för att fullgöra en rättslig förpliktelse eller om vi har fått ditt samtycke till ett sådant utlämnande. Detta utesluter inte att vi kan använda personuppgifts biträden som behandlar uppgifter för vår räkning i enlighet med skriftliga personuppgiftsbiträdesavtal och våra instruktioner. Personuppgifts biträden som får tillgång till dina uppgifter (t.ex. när vi använder en tredje part för att lagra uppgifter på en server), ges inte någon rätt att använda dina uppgifter för andra syften än de syften som anges i denna policy.
Det här är dina rättigheter
Enligt dataskyddslagstiftningen har du rätt till kontroll över dina egna personuppgifter och få information om hur vi behandlar uppgifter om dig. Du kan vända dig till oss om du vill använda dig av någon av dina rättigheter. Du har rätt att få information om hur vi behandlar dina personuppgifter och det kan du få genom att begära ett registerutdrag från oss. Du gör det genom att kontakta oss.
Du kan begära att inte få direktmarknadsföring från oss.
Du behöver då vända dig till oss och meddela att du vill ha en direktreklamspärr.
När du har gett ditt samtycke
I vissa fall behöver vi ditt samtycke för att behandla dina personuppgifter. Du kan när som helst ta tillbaka ett samtycke som du har lämnat. Den behandling som vi redan har gjort påverkas inte, men vi kommer inte att fortsätta behandla uppgifterna om vi inte har en annan grund för behandlingen än det samtycket avsåg. Om du tar tillbaka ett samtycke kan det påverka vissa avtalsvillkor, till exempel om du har fått ett lägre pris på grund av en uppgift som du har lämnat.
Rätta felaktiga eller ofullständiga uppgifter
Om det visar sig att vi behandlar personuppgifter om dig som är felaktiga har du rätt att begära att uppgifterna rättas. Du kan också begära att en ofullständig uppgift om dig kompletteras.
Ta bort dina uppgifter
Du har rätt att få någon av eller alla dina personuppgifter raderade. I vissa fall kan vi inte radera alla uppgifterna. Det beror i så fall på att uppgifterna fortfarande är nödvändiga för det ursprungliga ändamålet och att vi fortfarande har en legal grund för att behandla dem.
Begränsa hur vi behandlar dina uppgifter
I vissa situationer har du rätt att kräva att vår behandling av dina uppgifter begränsas under en tid. Det kan till exempel vara om du anser att en uppgift om dig är felaktig och vi behöver kontrollera detta. Det kan också vara om du har invänt mot behandling som vi baserar på berättigat intresse.
Invända mot hur vi behandlar dina uppgifter
Om vi behandlar en uppgift om dig med stöd av berättigat intresse kan du invända mot denna behandling. Det kan exempelvis vara om personuppgifter behandlas för direkt marknadsföring Flytta dina uppgifter till en annan aktör Om vi behandlar dina personuppgifter med stöd av avtal eller samtycke har du rätt att få ut de personuppgifter som du själv har lämnat till oss.
Lämna klagomål till tillsynsmyndigheten
Om du har klagomål på hur vi har behandlat dina personuppgifter kan du vända dig till tillsynsmyndigheten. I Sverige är det Integritetsskyddsmyndigheten IMY (Tidigare Datainspektionen).
Har du frågor kring vår integritetspolicy? Kontakta mig